Større budget til skolerne kan skabe nyt samarbejde

Til november afholdes det årlige dialogmøde, hvor skolerne kan komme med forslag til ændringer af tildelingsmodellen og det fremtidige samarbejde. I byrådet er der allerede politiske planer på vej om at skabe fælles retningslinjer for skolerne.  

Af Emilie Myrup

Syddjurs skoleformænd og Udvalget for Familie og Institutioner er klar til dialogmøde den 10. november.
 Af Niels Christian Vilman/Ritzau Scanpix

I løbet af den sidste måned har folkeskoledebatten i Syddjurs Kommune handlet om, hvordan fordelingen af økonomiske midler per elev varierer afhængigt af, hvilken skole man går på. Det, der adskiller skolerne, er blandt andet land og by, og om det er små eller store skoler.

For at fordele elevtilskuddet ligeligt er der blevet givet 5,4 millioner kroner årligt til skoleområdet i Budgetforliget 2021. På det årlige dialogmøde den 10. november kan Udvalget for Familie og Institutioner sammen med skolernes bestyrelsesformænd diskutere ændringerne i tildelingsmodellen.

Ændringer af modellen giver glade formænd

Et par af skoleformændene glæder sig til en ny model, der kan gavne alle Syddjurs folkeskoler. Formanden for fællesbestyrelsen på Molsskolen, Winnie Osholm, siger: ”Vi har opfordret til en bredere vision for folkeskolerne i stedet for, at man hele tiden skal diskutere, hvem der skal have den 50-øre, og hvem der skal have den 50-øre”.

Skolebestyrelsesformanden for Hornslet skole, Carina Manley, håber på en model, som alle skoler kan se sig ind i, der kun kræver justeringer, og som er holdbar på længere sigt.

Bredere politisk samarbejde på vej

Begge formænd for skolebestyrelsen vil gerne have større mulighed for dialog mellem skolerne. Det er ofte dialogen mellem byrådsmedlemmerne og skoleformændene som prioriteres. Formand for udvalget for Familie og Institutioner, Kirstine Bille (SF), understreger, at skolernes styring er meget selvstændig. Bille afslører, at der snart vil komme en bredere aftale.

”Vi er ved at indgå et politisk samarbejde med Udvalget for erhverv og beskæftigelse. Vi vil skabe en fælles linje for at få livsduelige og glade børn, der vil færdiggøre deres grundskole og tage en ungdomsuddannelse”, siger hun.

Samarbejdet er en plan for at få flere unge til at gennemføre deres ungdomsuddannelse. Her kan skolerne med fordel arbejde sammen.

En fremtid med fælleskab

Om der vil være større enighed og samarbejde på tværs af skoler, er endnu ikke til at vide. Carina Manley håber, at ingen skoler vil føle sig snydt: ”Vi får en økonomisk model, der er fair og gennemskuelig for alle skoler i kommunen, uanset størrelse”.

Grundet ændringer af tildelingsmodellen og mulighed for dialog kan fælles visioner for kommunens folkeskoler muligvis indfries.  Skoleformanden Winnie Osholm foreslår: ”Vi kunne lave målsætninger om for eksempel et højt fagligt niveau eller skoler med specialer”.

Samarbejde mellem både skolerne og byrådets udvalg kan forhåbentligt føre til forbedring af alle folkeskoler i Syddjurs Kommune.

,