Solsikkesnor i Aarhus Lufthavn skaber glæde hos passagerer med usynlige handicap: ”Det er en anerkendelse af hele autismeområdet”

Aarhus Lufthavn har gjort det muligt for passagerer med autisme, ADHD, reduceret syn eller andre usynlige forhindringer, at få udleveret en snor, der skal signalere til lufthavnspersonalet, at de skal udvise ekstra opmærksomhed for personen.  Initiativet bliver mødt med stor begejstring hos Landsforeningen Autisme og Dansk Blindesamfund.

Af Nicoline Geir Ørskov

Konceptet Solsikkesnoren trådte i kraft i Aarhus Lufthavn d. 1. oktober.
Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Helle Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme, mener, at Solsikkesnoren er fantastisk på flere niveauer og er meget mere end blot en snor, du kan hænge om halsen.

Ifølge hende kan en tur gennem en lufthavn være udfordrende og stressende for en passager med autisme. Det kan skabe reaktioner, som for medpassagerer kan virke grænseoverskridende, og dermed ende med kommentarer eller blikke, fordi de ikke er opmærksomme på, at der er tale om en person med et handicap.

”Forældre til autister oplever at skulle undskylde for deres børns opførelse i mange dagligdagssituationer. De fortæller, at Solsikkesnoren er det en kæmpe lettelse, fordi der nu er en fysisk ting, der indikerer, at deres barn har et særligt behov,” fortæller Helle Thamstrup.

Oplæring af personale

Sammen med Solsikkesnoren følger et træningsforløb af lufthavnspersonalet, der skal sikre, at de har de har en forståelse for, hvilke dilemmaer og behov personer med usynlige handicap kan møde i en lufthavn.

Det er ifølge kommunikationschef i Aarhus Lufthavn, Tina Baungaard-Jensen væsentligt for at sikre alle kunder en god oplevelse.

”Ved at gennemgå forløbet har vores medarbejdere fået en værktøjskasse, som de kan dykke ned i og finde de redskaber, der sikrer, at de kan møde passagererne professionelt og forstående,” fortæller Tina Baungaard-Jensen.

Dette træningsforløb er de glade for i Dansk Blindesamfund, hvor medlemmerne ofte allerede gør opmærksom på sig selv ved enten at have en førerhund eller en stok. Men for personer med reduceret syn kan det være vigtigt med assistance gennem lufthavnen, og derfor er formand for tilgængeligheds- og hjælpemiddelpolitisk udvalg i Dansk Blindesamfund, Jørgen Bak, glad for tiltaget.

”Det er væsentligt, når man hjælper en blind, at man ikke tager fat i dem og hiver dem afsted. Træningen kan gøre, at turen gennem lufthavnen bliver på den blindes præmisser,” fortæller han.

Positiv modtagelse i København

Det er med udgangspunkt i de positive reaktioner fra Københavns Lufthavn, at konceptet er kommet til Aarhus Lufthavn. Her håber Tina Baungaard-Jensen, at træningsforløbet og Solsikkesnoren vil gøre medarbejderne endnu mere opmærksomme og anerkendende overfor de forskellige passagerer.

”Vi vil tilgodese alle passagerer og hjælpe de personer, der udfordres af travlheden, og de systemer man skal igennem på turen gennem lufthavnen. Det kan være svært at spørge om hjælp eller ekstra tid. Det vil vi være skarpe på at tilbyde” fortæller hun.

Solsikkesnoren i samfundet

Snoren er allerede ved at brede sig til andre brancher, og tilbage hos Helle Thamestrup fra Landsforeningen Autisme rækker dens effekt, da også langt ud over Aarhus Lufthavn. For selvom snoren er skabt med henblik på lufthavnspersonalet, så oplever hun, at den skaber en generel anerkendelse af autister.

”Folk er søde og hjælpsomme, men ikke når man opfører sig dårligt efter normen. Det kan autister sommetider gøre, men Solsikkesnoren er et visuelt tegn, der giver andre mennesker mulighed for at være rummelige og vise respekt” siger Helle Thamestrup.