Borgere i Ebeltoft er utilfredse med bilisterne på Østerallé: ”Skolebørnene tør nærmest ikke gå over vejen”

I Facebook gruppen ”Ebeltoft netværk”, er der opstået stor debat om trafikken på Østerallé i Ebeltoft, efter en Ebeltoft-borger i et opslag udtrykte sin utilfredshed med bilisterne på vejen. Hun har flere gange måtte gribe fat i børn, og hun har oplevet børn, der står og græder, fordi bilerne ikke standser ved fodgængerfeltet.

Af Jacob Espensen

Vejskiltet til den mest debatterede vej i Ebeltoft. Foto: Jacob Espensen

Borgeren skrev i sit opslag, at hun gentagende gange har oplevet, at bilisterne kører alt for stærkt og ikke stopper op, når både børn og voksne står og venter ved fodgængerfelterne for at komme over.

Mange borgere tilsluttede sig tråden i gruppen, og langt de fleste var enige i opslaget og havde oplevet det samme. En af dem, der tilsluttede sig opråbet, var Anette Fugl Buhl, som var glad for, at der blev skabt en debat om problemet. Hun har nemlig oplevet det samme flere gange.

”Jeg har set ældre mennesker med rollator og voksne med barnevogn og små børn, der har været nødsaget til at springe ind til siden, når en bil eller lastbil kommer i høj fart,” siger hun.

Hendes samlever, Niels Skouby, tilslutter sig Anette og tilføjer:

”Det er utroligt, at der ikke er sket dødsulykker endnu. Det er nok bare et spørgsmål om tid.”

Anette og Niels prøver ofte at komme i kontakt med kommunen for at få en dialog om trafikken i byen, som de ikke er tilfredse med. De mener, at debatten om bilisterne på Østerallé er god at få frem, men at der er mange flere trafikforhold i Ebeltoft at tage fat i.

Flere gange har de prøvet at få kommunen til at gøre noget ved problemet, men uden held. De oplever, at kommunen ikke gør noget ved det, og at de går i forsvarsposition, så snart man kontakter dem. De har eksempelvis henvendt sig til kommunen om en sag for tre år siden og har stadig ikke hørt fra dem.

”Tonen og kommunikationen er dårlig fra kommunens side. Nogle gange får man bare at vide, at man lyver, hvis man henvender sig til dem igen. Vi har også oplevet en, der har fået en skideballe fra teamlederen fra veje- og trafikudvalget, fordi han var utilfreds med, at de på et tidspunkt lukkede en vej, hvor hans hotel ligger uden at spørge ham først. Han tabte indtjening på det,” siger Niels.

Til trods for at der i tråden til Facebookopslaget opstod stor debat, hvor størstedelen var enige og havde oplevet det samme, tror Anette og Niels, at folk ikke tør gå videre med det. De oplever, at kommunen ikke tager dem seriøst.

”Der er ikke mange, der tør gå videre med disse ting, for hvis man er kritisk herude, får man bare at vide, at man er en brokrøv,” siger Anette.

Til problematikken omkring bilisterne på Østerallé, der kører for stærkt og ikke standser ved fodgængerfeltet, mener Niels, at der ikke er meget andet at gøre end at sætte nogle stærekasser op, som kan blitze de fartglade bilister.

”Det er det eneste, de har respekt for,” siger Niels.

Anette mener, at kommunen bør gå i dialog med borgerne og spørge dem, om de har nogle gode ideer til, hvordan man løser problematikken.

”De bør søge dialogen, i stedet for ikke at lytte,” siger Anette.

Oplever ikke mange henvendelser
David Jarkilde, der sidder i veje- og trafikudvalget i Syddjurs Kommune, siger, at de tidligere har lavet en række tiltag, for at stoppe bilister, der kører for stærkt.

”I forhold til at folk kører for stærkt, har vi tidligere lavet nogle tiltag. Vi har snævret vejen ind, så den ikke virker indbydende til fart. Der er lagt rød overfladebehandling i midten af vejen. Derudover har vi sat et skilt op, der viser bilisternes fart og blinker, hvis de kører for stærkt. Desuden er der også kommet et skilt ved skolen, der lyser, når skolebørnene møder og går hjem fra skole,” siger David.

Et af de skilte kommunen tidligere fik sat op på Østerallé. Foto: Jacob Espensen

Selvom borgerne oplever, at bilisterne ikke stopper, når der er folk ved fodgængerfelterne, så har han ikke oplevet nogle henvendelser. Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen planer om at lave nye tiltag eller ændringer. Han medgiver dog, at fodgængerfelter uden lysregulering ikke er særlig sikre.

”Derfor får vi ikke så ofte lov af politiet til at lave fodgængerfelt uden lysregulering mere. Folk tror ofte, at bilister stopper for dem og går derfor bare ud. Problemet er, at når der ikke er lysregulering, som der ikke er ved fodgængerfelterne på Østerallé, så er det ikke lovpligtigt at stoppe op. Det er bare bilisternes dårlige opdragelse, der gør, at de ikke stopper op, når der står nogen og venter,” siger David.