På Pindstrup Specialskole kæmper de med mere end bare børn med særlige behov. De ligger under et stort økonomisk pres, hvilket kan give problemer for børn, der har brug for ekstra hjælp i Syddjurs Kommune.
Af Mathias Holm Petersen
Børn med særlige vilkår blev sat i fokus under en ’walk and talk’ i Pindstrup mandag morgen, og med god grund. Ifølge det nye budgetforlig, som byrådet i Syddjurs kommune har indgået i sidste uge, skal Pindstrup Specialskole spare 3,4 millioner kroner over de næste 4 år.
Besparelser kræver ofre
For at Pindstrup Specialskole skal kunne overleve med besparelserne, er der ifølge Vinni Kjærgaard Jørgensen, som er bestyrelsesformand for Pindstrupskolen, kun ét sted at finde de ekstra penge, og det er hos personalet.
Ved at reducere personalet vil man rigtigt nok finde flere penge, men det vil komme til at koste på andre punkter.
”Der er børn på skolen, der er meget udadreagerende, som ikke vil få den nødvendige opmærksomhed med færre lærere og pædagoger. Det vil betyde, at børnene ender med at mistrives,” siger Vinni Jørgensen.
I byrådet har man dog en helt klar plan for, hvordan Pindstrup Specialskole skal overleve med det strammere budget.
”Planen er, at der skal sendes nogle færre elever derud, og dermed kommer der også færre transportomkostninger, da eleverne ikke skal have taxa-ture til skole fra andre distrikter. Der er givet flere penge til folkeskolerne, og flere elever skal derfor i folkeskole i deres eget distrikt,” siger Kirstine Bille, formand for udvalget for familie og institutioner i Syddjurs Kommune.
Overfyldt skole er et tegn på et problem
Pindstrup specialskole har i dag 104 elever på skolen, der alle har krav på én dedikeret lærer og pædagog. Ifølge Syddjurs Kommunes egne retningslinjer er maksimumkapaciteten på Pindstrup skole 80 til 90 elever.
Selvom skolen er overfyldt, betyder det ikke, at alle børn med speciale behov går på skolen. Tal fra Socialstyrelsen viser, at omkring én procent af børn i Danmark har autisme, og omkring fire procent af børn i Danmark har diagnosen ADHD. Det vil sige, at cirka fem procent af børnene i Danmark har en diagnose, der kræver en specialskole, og det er uden at tælle andre handicap.
Sætter vi de tal på Syddjurs Kommune, vil vi se, at der som minimum er 273 børn med særlige behov. Vinni Jørgensen mener dog, at dette tal i virkeligheden er meget højere.
”Det rigtige tal er nok tættere på 1000.”
Inklusionen er gået galt
Syddjurs Kommune indførte en ny tildelingsmodel i 2016/17. Den skulle have større fokus på inklusion og skulle hjælpe børn med særlige behov med at gå i folkeskolen.
VIVE – Viden til Velfærd blev bedt om at evaluere kommunens nye tildelingsmodel og kom i 2018 frem til, at børn med særlige behov har store udfordringer i folkeskolerne både fagligt og socialt. En stor andel af medarbejderne oplevede også, at de manglede viden og kompetencer i arbejdet med inklusion. Et problem som Kirstine Bille mener, at kommunen nu har løst.
”Vi har kompetenceudvikling til lærere og pædagoger i folkeskolerne, så de kan håndtere børnene med særlige behov. Elever, der har brug for en specialskole, har brug for en specialskole. Elever, der har brug for en specialindsats, kan sagtens klare sig i folkeskolen,” siger hun.
Tal fra Socialstyrelsen viser dog, at skolefravær for børn med autisme er opadgående og har været det i flere år. Det tyder på, at problemet ikke er blevet løst.
”Hvis vi ikke begynder at betale for, at børn med særlige vilkår kan få en ordentlig uddannelse, vil de ende ud med at koste kommunen flere millioner per barn,” siger Vinni til borgmesteren på walk and talk i Pindstrup.
Det er rigtigt at Pindstrupskolen er presset og der i de sidste budgetforlig har været en del nedskæringer på børneområdet og på Pindstrupskolen, men det er ikke rigtigt at det netop indgåede budgetforlig betyder flere besparelser på Pindstrupskolen, tværtimod bliver der i dette forlig tilført 1,2 mio. kr. i 2021 og 2,3 Mio. kr. i 2022.
De tilførte penge skal selvfølgelig ses i sammenhæng med de tidligere besparelser og er efter min mening ikke nær nok, men der er altså tale om en forbedring med dette budgetforlig, ikke en forringelse.
Misforståelsen her sætter fokus på at budgetprocesserne i kommunen er ekstrem svær at følge med i for borgerne og jeg vurderer at den i år været ekstra svær at forstå.
Det duer selvfølgelig ikke, da det er en vigtig del af demokratiet at borgerne kan følge med i hvordan pengene fordeles.
Jesper Yde Knudsen, byrådsmedlem for Enhedslisten i Syddjurs